گنبد آهنین چگونه جان اسرائیلی‌ها را نجات می‌دهد؟

نیروهای عملیاتی گنبد آهنین شبانه‌روز و هفت روز هفته کار می‌کنند و هر لحظه آماده رهگیری‌اند و از صفحه نمایشگر چشم برنمی‌دارند

در شرایطی که تنش‌ها در منطقه تشدید شده و جمهوری اسلامی ایران برای دومین بار اسرائیل را هدف حمله موشکی قرار داده، سامانه پدافند گنبد آهنین سپر حفاظت از جان اسرائیلی‌ها شده است و از هر ۱۰ راکتی که به سمت اسرائیل شلیک می‌شود به‌طور میانگین ۹ مورد را رهگیری می‌کند.

به نوشته نشریه تلگراف، اسرائیل در مجموع ۱۱ توپخانه گنبد آهنین دارد که با توجه به خطر بروز جنگ در مرز شمالی این کشور با لبنان، آمریکا وعده داده است دو توپخانه دیگر نیز اضافه کند. کمتر کشوری در جهان به اندازه اسرائیل مقابل حملات هوایی سپر حفاظتی دارد.

ژنرال دورون گاویش، فرمانده سابق نیروی پدافند هوایی اسرائیل که در سال ۲۰۱۱ هنگام عملیاتی شدن گنبد آهنین روی آن کار می‌کرد، گفت: «می‌توان گفت [گنبد آهنین] جان اسرائیلی‌های زیادی را نجات می‌دهد، تردیدی نیست. متاسفانه، حماس به سمت تاسیسات نظامی شلیک نمی‌کند، تمام موشک‌هایش به سمت شهرها و شهروندان غیرنظامی است. این سامانه واقعا برای نجات جان مردم طراحی شده است.»

منابع نظامی اسرائیلی که بخشی از این سامانه را در مرکز اسرائیل به خبرنگار نشریه تلگراف نشان می‌دادند، از ذکر تعداد دقیق موشک‌هایی که گنبد آهنین از حمله ۷ اکتبر حماس به این‌سو رهگیری کرده است خودداری کردند. اما احتمالا به هزاران موشک می‌رسد. تا ۸ نوامبر، حماس بیش از ۹۵۰۰ راکت به سمت اسرائیل شلیک کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فناوری گنبد آهنین در سطح پیشرفته‌ای قرار دارد اما سامانه‌ها کاملا خودکار نیستند. رادار موشک‌ها را شناسایی و  رهگیری می‌کند، اما نیروهای ارتش که در مرکز کنترل مستقرند تصمیم می‌گیرند که باید موشک رهگیر را پرتاب کنند یا نه.

یک سامانه معمولی گنبد آهنین متشکل از چند واحد پرتاب است که هر کدام ظرفیت نگهداری از ۲۰ موشک رهگیر تامیر را دارند، موشک‌هایی که هر یک ۶۰ هزار دلار قیمت دارند.

ژنرال گاویش تاکید کرد که نیروهای عملیاتی گنبد آهنین شبانه‌روز و هفت روز هفته کار می‌کنند و هر لحظه آماده رهگیری‌اند و از صفحه نمایشگر چشم برنمی‌دارند.

گنبد آهنین، که ساخت شرکت سامانه‌های دفاعی پیشرفته رافائل است، یکی از ارکان کلیدی سیاست امنیتی نتانیاهو بود، که در حمله ۷ اکتبر حماس متزلزل شد.

آمریکا در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ مبلغ ۱.۶ میلیارد دلار به توسعه گنبد آهنین کمک مالی کرده است. برخی شهروندان اسرائیلی به تلگراف گفتند نگران‌ اتکای بیش از حد به این سامانه‌اند، حمله حماس زمینی بود و جنایت‌هایی هولناک رقم زد.

علاوه بر این، پرسش‌هایی در مورد نحوه تاب‌آوری گنبد آهنین مقابل جنگی از دو جبهه یا بیشتر مطرح است. وقتی حماس در ۷ اکتبر، حدود ۳۰۰۰ راکت به سمت اسرائیل شلیک کرد، بسیاری از آن‌ها به‌دلیل تعداد بالای موشک‌ها به هدف اصابت کردند. نرخ موفقیت ۹۰ درصد به‌معنای ۱۰ درصد شکست است، که در مواجهه با حملات سنگین‌تر ممکن است افزایش یابد.

حزب‌الله لبنان زرادخانه موشکی به‌مراتب بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر از حماس دارد، که نگرانی اصلی اسرائیل در هر گونه جنگ احتمالی در مرز شمالی‌اش است.

برای بیشتر شهروندان غیرنظامی اسرائیل، گنبد آهنین علاوه بر سپر حفاظتی نوعی امنیت روانی نیز فراهم می‌کند. گاویش گفت: «این سامانه معنایی راهبردی برای اسرائیل دارد. مردم اطراف ما این موضوع را حس می‌کنند، زیرا وقتی آژیر به صدا درمي‌آید، می‌دانند که رهگیری در راه است و پس از آن می‌توانند برگردند سر کار و زندگی‌شان.»

گروهبان یکم نوآ، سرباز ۲۱ ساله نیروی ذخیره، در تایید گفت: «احساس امنیت بیشتری می‌کنید، اما شنیدن صدای آژیر همچنان تاثیر خودش را دارد.»

«می‌دانید که گنبد آهنین را دارید، اما در عین حال می‌دانید که موشکی شما را نشانه گرفته است. گنبد آهنین فوق‌العاده است، اما در نهایت، هیچ‌کس و هیچ دستگاهی کامل نیست.»

بیشتر از تکنولوژی